آدرس : تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان آزادگان،جنب برج هواپیمایی ماهان، پلاک ۳

09121026076

تماس با ما

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی

مقدمه:

چیدمان به طور کلی به معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه دادن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار به صورت هنرمندانه و اثر بخش در راستای هدف سودآوری نهایی است. از دیدگاه صنعت، چیدمان شامل اصول و قواعدی برای تسهیل مدیریت کردن ماشین ها، ادارات، ایستگاه های کاری، محوطه های انبار راهروها و محوطه های عمومی در یک مکان موجود یا پیشنهاد شده می باشد.

اهمیت چیدمان در میزان فروش
نقش اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی در افزایش رضایت مشتریان و سهم بازار از مسائل کلیدی روز، در فرآیند بازاریابی و فروش است. باتوجه به پیدایش و ایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی، شدت رقابت در بین آن ها در حال افزایش است. علاوه بر آن، وجود تغییرات وسیع درنیازها و خواسته های مشتریان، فروشگاهها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه استراتژیک نموده است.

نحوه چیدمان کالاها در فروشگاه و محل قرار گرفتن اجزای اصلی فروشگاه مانند قفسه ها، ورودی و خروجی، صندوق و غیره از اهمیت خاصی برخورداد است. چیدمانی که بر طبق اصول انجام نشده باشد باعث خستگی مشتریان ودرنتیجه دیده نشدن بخشی از کالاهای فروشگاه خواهد شد. مدیریت چیدمان در فروشگاه های زنجیره ای که طیف گسترده ای از محصولات را ارائه میدهند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود و دربحث چیدمان باید دقت زیادی داشته باشند.

چیدمان صحیح باعث میشود از فضای فروشگاه به صورت بهینه استفاده شود. این امر کمک میکند تا از میزان فروش انواع محصولات آگاه شده و در برنامه ریزیهای فروش از نتایج این بررسی ها استفاده کرد.

اصول چیدمان
چیدمان، مکان یا ترتیب اصولی هر چیز در داخل یا اطراف ساختمان است، به نحوی که بتوان بیشترین بهره برداری را نمود. یکی از اصول اولیه چیدمان فروشگاه استفاده کارآمد از فضا است تا تعامل بین فروشنده و مشتری به راحتی اتفاق بیافتد، سرعت خدمت رسانی به مشتری افزایش بیابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، جریان ورود و خروج روان شود، جایگزینی محصولات به راحتی انجام شود، و میزان سرقت از فروشگاه کاهشیابد.

تاریخ انقضاء: کالاهایی که تاریخ انقضای آنهانزدیکتر است باید جلوی قفسه و در دسترس قرار بگیرند تا میزان کالاهای مرجوعی وضایعات کاهش یابد.
لمس کالا: محصول باید جایی قرار گیرد که مشتری بتواندبه راحتی کالا را لمس کند.
امکان مقایسه: کالاهای مشابه را کنار یکدیگر ودر یک قفسه قرار دهید تا مشتری بتواند برندهای مختلف را باهم مقایسه کند.
آرامش: نورپردازی و رنگ بندی فضاهای داخلی فروشگاهآرامش بخش باشد.
دکوراسیون داخلی: دکور فروشگاه یکنواخت باشد.
امکانات وِیژه: فراهم کردن امکانات مخصوص معلولین و سالمندان
موسیقی: موسیقی نیز درفروشگاه ها از اهمیت ویژه ایبرخوردار است تا آنجا که موسیقی ویژه فروشگاه ها تهیه میشود.
ایجاد ترکیبات دلنشین: از جادوی ترکیب رنگها برای ایجاد ترکیبی دلنشین استفاده کنید.

نقش چیدمان در افزایش فروش
در چیدمان مناسب سعی برجلب  رضایت مشتری، بهره برداری از فضا و تجهیزات و افراد، جریان کارای اطلاعات، مواد و افراد، دلگرمی و ایمنی کارکنان و درنتیجه به حداکثر رساندن میزان فروش است. نحوه طراحی داخلی فروشگاه و چیدمان قفسه ها و ویترین با برانگیختن و تشویق مشتری می تواند تاثیر مستقیم برافزایش میزان خریدمشتریان داشته باشد.

دیده شدن تمامی محصولات: چنانچه میزان فروش کالایی در فروشگاه کم است باید جای آن کالا عوض شود. آمار نشان میدهد میزان فروش کاهایی که در معرض دید قراردارند سه برابر کالاهایی است که دور از دسترس مشتریان هستند.
نظم: منظم بودن فضای فروشگاه به مشتری آرامش بیشتری داده و باعث میشود که مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند.
شوق خرید: رعایت اصول چیدمان در فروشگاه شرایط ذهنی آرامی برای مشتری فراهم میکند و همین امر مشتری را به خرید بیشتر تشویق میکند.

مدیریت و اصول چیدمان به عنوان یک رشته و موضوع جدید علمی، در بین جامعه آکادمیک مطرح است. در همین رابطه انتشارات ادیبان کتاب”اصول و روش های مدیریت و چیدمان فروشگاه” را به انتشار رسانده و دراختیار علاقمندان رشته های بازاریابی و صاحبان کسب وکار قرار داده است.

نویسنده مقاله: aiwaweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلم ها

سبد خرید شما

سبد خرید شما خالی است.

X