آدرس : تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان آزادگان،جنب برج هواپیمایی ماهان، پلاک ۳

09121026076

تماس با ما

خواص آب پرتغال

آب پرتقال یکی از غنی ترین منابع ویتامین C و یک ماده آنتی اکسیدان و سم زدا به شمار می رود ، رادیکال های آزاد موجود در بدن ما را از بین می برد یا آنها را خنثی می کند، بنابراین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند. یکی از کارکردهای اصلی آنتی اکسیدان ها جلوگیری از سرطان و تثبیت قند خون است که به نوبه خود با کاهش میزان کلسترول ، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. همچنین باعث بهبود گردش خون ما شده و از سنگ کلیه جلوگیری می کند.

 

ارزش غذایی آب پرتقال

آب پرتقال به عنوان گسترده ترین منبع ویتامین C با 93٪ در یک پرتقال با اندازه متوسط (130 گرم) تقریباً پذیرفته شده است. با این حال ارزش غذایی آن فقط به ویتامین C محدود نمی شود، بلکه از نظر فیبر، ویتامین A، فولات، تیامین، پتاسیم نیز بسیار غنی است. سایر مواد مغذی مهم موجود در آب پرتقال پروتئین، مس، منیزیم، فلاونوئیدها و هسپردین هستند.

فواید آب پرتقال

فواید سلامتی نوشیدن آب پرتقال

حفظ فشار خون

آب پرتقال نوشیدنی فوق العاده برای کسانی است که فشار خون بالا یا پایین دارند. آب پرتقال دارای مقدار زیادی منیزیم است که توانایی قابل توجهی در بازگرداندن فشار خون به حالت عادی دارد. شما باید در مورد علائم فشار خون بالا اطلاعات کسب کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بارها در بخش سلامت نمناک اشاره داشته ایم که از آنجا که حاوی ویتامین C است، آب پرتقال به عنوان بهترین عامل دفاعی برای بدن شما عمل می کند تا بدن بتواند با برخی بیماری ها مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی مقابله کند و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

برای بهبود درد مفاصل

یکی از فواید سلامتی آب پرتقال خواص درمانی آن است. پرتقال ها حاوی فلاونوئیدها (مانند نارینوژنین و هسپریدین) هستند که ضد التهاب می باشند. هنگامی که آب پرتقال مصرف می کنید، فلاونوئیدها در پرتقال برای درمان آرتروز و درمان گرفتگی ها و درد بسیار شگفت آور عمل می کنند.

آب پرتقال

جلوگیری از سرطان

تحقیقات علمی اخیر اثربخشی آب پرتقال را در جلوگیری از برخی از انواع سرطان نشان داده است. پرتقال دارای مؤلفه هایی به نام D-limonene است که یک عامل موثر برای مقابله با سرطان پوست، سرطان پستان، سرطان دهان، سرطان روده بزرگ و سرطان ریه است. علاوه بر این، وجود ویتامین C همچنین به جلوگیری از سرطان به طور طبیعی کمک می کند.

فواید درمانی و جلوگیری از زخم معده

زخم ها به طور کلی در روده کوچک و معده ظاهر می شوند. علاوه بر این، عملکرد ناکافی دستگاه گوارش می تواند باعث یبوست شود. آب پرتقال در معالجه و جلوگیری از بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش بسیار مفید است.

جلوگیری از سنگ کلیه

خطر سنگ کلیه را می توان با مصرف یک وعده آب پرتقال به طور مرتب کاهش داد. غلظت بیش از حد مواد معدنی و مواد شیمیایی معمولاً می تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود. برای شما که این مسئله را تجربه کرده اید، با نوشیدن آب پرتقال سود خواهید برد.

کمک به کاهش وزن

بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف منظم آب پرتقال برای کاهش وزن بیش از حد مفید است. این امر ممکن است، زیرا آنها ادعا می کنند که میوه پرتقال پر از آنتی اکسیدان است، که برای کاهش وزن موثر عمل می کنند.

کاهش وزن

درمان کم خونی

کم خونی بیماری است که در صورت ناکافی بودن گلبول های قرمز در بدن رخ می دهد. کمبود آهن دلیل اصلی این وضعیت است. آب پرتقال مقادیر خوبی از ویتامین C را فراهم می کند و باعث جذب آهن به جریان خون می شود. آب پرتقال را به طور مرتب بنوشید. علائم کم خونی، اطلاعات مهم برای شماست.

زیبایی و جوان کنندگی پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی آب پرتقال، پوست را شاداب، زیبا و جوان و بدون تأثیر پیری می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها با ترکیبی از ویتامین C موجود در پرتقال، سلول های پوستی را از اثر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بنابراین، مصرف یک وعده آب پرتقال روزانه بهترین روش برای تمیز و جذاب نشان دادن پوست برای مدت طولانی است.

جلوگیری از آب مروارید

آب پرتقال همچنین برای جلوگیری از آب مروارید مزایایی دارد. ویتامین A موجود در آن از آب مروارید چشمها جلوگیری می کند.

جلوگیری از سکته مغزی

نوشیدن آب پرتقال هر روز نیز می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند. این خاصیت به دلیل محتوای موجود در آب پرتقال است که همچنین قادر به تقویت گردش خون است. سپس می توان از سکته مغزی به راحتی جلوگیری کرد.

خواص آب پرتقال

از بین بردن لکه های تیره پوست

لکه های تیره مشکلات پوستی هستند که به عنوان علائم پیری ظاهر می شوند. بنابراین لازم است این لکه های سیاه تا حد امکان برطرف شود. یک راه مناسب این است که هر روز آب پرتقال بنوشید که به تغذیه پوست از داخل بدن کمک می کند.

درمان برفک یا آفت دهان

آفت توده ای است که بر روی دیواره دهان یا زبان ظاهر می شود. آفت برای دهان بسیار مضر است و باعث ایجاد بسیاری از مشکلات دهان؛ مانند مشکل در خوردن غذا و گلودرد می شود. با خوردن آب پرتقال می توان این وضعیت را درمان کرد.

درمان بواسیر

بواسیر یک مشکل گوارشی است که به دلیل مشکل در دفع مدفوع وجود دارد. بیماری بواسیر باید فوراً درمان شود. درمان بیماری بواسیر با نوشیدن آب پرتقال به صورت روزمره و روتین انجام می شود.

کاهش کلسترول

درست همانطور که فواید اسیدی مرکبات می تواند فشار خون را کنترل کند، با مصرف منظم آب پرتقال می توان کلسترول را کنترل کرد. بنابراین این آب پرتقال را به طور مرتب مصرف کنید.

آب پرتقال برای لاغری

آب پرتقال برای استخوان مفید است

حداقل یک لیوان آب پرتقال حاوی 7 تا 8 درصد کلسیم است که برای نیاز روزانه بدن کافی می باشد. کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان و تراکم آن دارد. به طوری که از علائم مشکل استخوان مانند پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بهبود عملکرد مغز

علاوه بر ویتامین C، آب پرتقال حاوی فولات نیز است که برای بهبود عملکرد مغز، حفظ عملکرد حافظه و بهبود حافظه مفید می باشد. فولات برای زنان باردار نیز مناسب است و در تشکیل گلبول های قرمز و DNA کمک می کند.

کمک به عضله سازی

پروتئین موجود در پرتقال یک پروتئین غلیظی است که می تواند به شکل گیری توده عضلانی کمک کند. علاوه بر پروتئین، از فواید پتاسیم موجود در آب پرتقال برای انتقال تکانه های عصبی و حفظ انقباض عضلات استفاده می شود. نوشیدن آب پرتقال به صورت روزانه به تقویت عضله بدن کمک می کند.

غلبه بر درد مفاصل

فلاونوئیدهای موجود در پرتقال خاصیت ضد التهابی دارند. بنابراین برای کسانی که دچار آرتروز یا درد مفاصل هستند توصیه می شود برای غلبه بر درد یا گرفتگی آب پرتقال بنوشید.

دیابت

به بیماران دیابتی نوع2 نوشیدن آب پرتقال توصیه می شود. این امر به این دلیل است که، آب پرتقال مقداری قند و خاصیت ادرارآور دارد، که در تنظیم قند اضافی بدن شما مفید خواهد بود.

ویتامین C موجود در آب پرتقال همچنین در کاهش پیامدهای عفونت، ایجاد زخم یا سایر مشکلات بینایی در مبتلایان به دیابت نوع I مفید است.

دیابت

عوارض جانبی و آلرژی های آب پرتقال

از آنجا که آب پرتقال سرشار از فروکتوز است و از نظر طبیعت اسیدی می باشد، مصرف زیاد آن برای بدن مضر است. فیبر اضافی می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند گرفتگی شکم و اسهال شود. به دلیل خاصیت اسیدی آن ، باعث سوزش شدید سر دل نیز می شود. در صورت مصرف بیش از حد، مشکلات دیگر شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ و بی خوابی را نیز در پی خواهد داشت.

تقویت افزایش وزن

آب پرتقال مقدار فیبر را کاهش داده است و به همین دلیل نمی تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد. غیر از این، اگر آب پرتقال بیش از حد بنوشید، این آب میوه می تواند میزان قند خون شما را به طرز چشمگیری تنظیم کند. اگر قند خون پایین بیاید، احساس گرسنگی می کنید و غذای بیشتری می خورید که منجر به افزایش وزن می شود.

افزایش سطح قند خون

آب پرتقال می تواند باعث افزایش تدریجی سطح قند خون شما شود. از نظر شاخص گلیسمی پایین بوده و قند خون را افزایش می دهد. اما اگر آن را به طور مداوم مصرف کنید می تواند با افزایش دریافت کربوهیدرات، باعث افزایش قند خون شود.

آب پرتقال برای پوست

مشکلات دندانی

آب پرتقال با آسیب رساندن به مینای دندان می تواند به دندان شما صدمه بزند. مینای دندان ما نسبت به اسیدها بسیار حساس است. بنابراین، اسیدهای موجود در آب پرتقال با کلسیم موجود در مینای دندان واکنش نشان می دهند و باعث آسیب رساندن به آن می شود. علاوه بر این، آب پرتقال دارای قند است و منجر به افزایش باکتری ها می شود. بنابراین، به راحتی می تواند با دخالت باکتریایی به دندان های شما آسیب برساند.

افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان

ویتامین C موجود در آب پرتقال برای سوخت و ساز کافی کلسیم در بدن ضروری است. یک مقدار متعادل می تواند استخوان های شما را تقویت کند. اما اگر این ویتامین C به طور مداوم در حال افزایش باشد،

ممکن است استخوان ها با مشکلاتی روبرو شوند و باعث ازبین رفتن مقدار کلیسیم بیشتری برای سوخت و ساز بدن می شود که به تدریج خطر پوکی استخوان را افزایش خواهد داد.

ایجاد مسمومیت آهن

جذب آهن در روده کوچک توسط ویتامین C انجام می شود اما اگر آب پرتقال را زیاد بنوشید، ویتامین C منجر به جذب بیش از حد آهن در بدن می شود که می تواند برای سایر اندام ها مانند کلیه ها، کبد، لوزالمعده و غیره مضر باشد.

حساسیت به آب پرتقال

سؤالات متداول درباره آب پرتقال

آیا آب پرتقال می تواند از سرماخوردگی جلوگیری نموده یا آن را درمان کند؟

احتمالا نه. در حالی که ویتامین C برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است، هیچ مدرکی وجود ندارد که نوشیدن آب پرتقال به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند و باعث تسریع بهبودی سرماخوردگی شما نیز نخواهد شد. مهم است که وقتی احساس خوبی ندارید، آب زیادی بنوشید و نوشیدن آب پرتقال می تواند به این امر کمک کند.

آیا نوشیدن آب پرتقال می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند؟

ممکن است برخی از ترکیبات موجود در آب پرتقال به جلوگیری از سرطان کمک کند، اما تاکنون تنها تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، بنابراین مشخص نیست که نوشیدن آب پرتقال باعث جلوگیری یا به تأخیر افتادن هر نوع سرطان می شود.

آیا نوشیدن آب پرتقال باعث می شود فرد وزن بیشتری کسب کند؟

تا زمانی که کالری روزانه خود را در حدی که لازم است نگه دارید تا بتوانید وزن خود را حفظ یا از دست بدهید، نوشیدن آب پرتقال باعث افزایش وزن شما نمی شود. اگر هر روز کالری بیشتری از مقدار سوزاندن خود مصرف می کنید، مهم نیست که کالری حاصل از آب پرتقال یا چیز دیگری باشد. اندازه های خود را در نظر داشته باشید و کالری خود را به درستی بودجه کنید.

آیا می توان به جای نوشیدن آب میوه پرتقال، یک میوه پرتقال بخوریم؟

یک پرتقال کالری و کربوهیدرات کمتری نسبت به آب پرتقال دارد و فیبر بیشتری دارد. مصرف این میوه به اندازه کافی ویتامین ث به همراه ندارد، مادامی که به مقدار کافی ویتامین C از منابع دیگر مانند توت فرنگی، فلفل و سایر میوه ها و سبزیجات دریافت کنید، احتمالاً این راه کارمناسب است.

آیا آب پرتقال تازه طبیعی مغذی تر از آب میوه خریداری شده از فروشگاه می باشد؟

بله، همینطور است اونس برای هر اونس، آب پرتقال تازه فشرده شده می تواند حدود 50 درصد ویتامین C یا بیشتر و تقریبا دو برابر فولات و تیامین مورد نیاز را داشته باشد.

آیا باید آب پرتقال غنی شده با کلسیم بنوشم؟

اگر احساس می کنید که اغلب در مصرف کلسیم از غذاهایی مانند لبنیات، آجیل، دانه ها و سبزیجات دارای برگ سبز کمبود دارید، نوشیدن آب پرتقال غنی شده با کلسیم می تواند به شما در رفع نیاز کلسیم شما کمک کند. برچسب ارزش غذایی موجود در محصول را ببینید تا چه مقدار کلسیم اضافی از هر وعده دریافت می کنید. توجه داشته باشید که برخی برچسب ها ویتامین D را نیز اضافه می کنند.

نویسنده مقاله: aiwaweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلم ها

سبد خرید شما

سبد خرید شما خالی است.

X