کاپوچینو

کاپوچینو

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو یک نوشیدنی تهیه شده توسط قهوه است که با استفاده از شیر داغ، قهوه اسپرسو و فوم شیر بخار شده درست می شود. این میکرو فوم لایه ضخیمی دارد. کاپوچینو در فنجان های دسته دار با ظرفیت 150 تا 180 میلی لیتر ارائه می شود و بافت و طعم قدرتمندی دارد. کاپوچینو مزه قهوه تلخ می دهد و می توان به آن شکر اضافه کرد تا شیرین تر شود. کاپوچینو شباهت بسیاری با کافه لاته دارد که تفاوت اصلی آن در بین سهم ترکیبات شیر، فوم و اسپرسو است. در حالیکه در کاپوچینو سهم هرکدام به یک‌سوم می‌رسد، در لاته سهم شیر بیشتر و سهم فوم کمتر است، لذا هنگامی‌که کاپوچینو را میل می‌کنید، متوجه حجم بیشتری از فوم درون آن می‌شوید.

تاریخچه کاپوچینو

کاپوچینو اولین بار در قهوه خانه های وینی قرن هجدهم به عنوان “کاپوزینِر Kapuziner ” مورد استفاده قرار گرفت. یک تعریف از “کاپوزینر” در سال 1805 آن را به عنوان “قهوه ای با خامه و شکر” معرفی می کند و تعریف این نوشیدنی از سال 1850، “ادویه” را به دستور درست کردن آن اضافه می کند. در هر حالت، این نوشیدنی ها دارای رنگ قهوه ای مشابه جامعه ای بود که راهبان کاپوچین (“کاپوزین”) در وین می پوشیدند و نام آنها از اینجا سرچشمه می گیرد (یک نوشیدنی مشابه آن دوران که با نام “Franziskaner” شناخته می شد با شیر بیشتر درست می شد و بر اساس جامعه هایی با رنگ قهوه ای روشن تر که توسط راهبان فرانسیسی پوشیده می شد نام گذاری شده بود). کلمه “کاپوچین” در ایتالیایی به صورت تحت الفظی به عنوان بالاپوش راهبان یا روپوش ترجمه می شود و این اسمی بود که به راهبان کاپوچین به خاطر شنل های کلاه دارشان داده شده بود.

مزیت های کاپوچینو برای سلامتی

نوشیدنی محبوب برخی از افراد کاپوچینو است; این نوشیدنی مزیت هایی مانند تحریک ذهن و هشیاری روانی دارد. تحقیقات نشان می دهد ;مصرف زیاد این نوشیدنی ممکن است; منجر به افزایش دور کمر یا BMI شود. کاپوچینو خواص آنتی اکسیدانی دارد; که به پیشگیری از مشکلات پوستی و از دست دادن حافظه کمک می کند. مصرف قهوه یا چای بدون شکر یا شیر به کاهش وزن نیز کمک می کند. بیشتر افراد برای جلوگیری از چاق شدن قهوه یا چای تلخ مصرف می کنند. کاپوچینو همچنین احتمال بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

  1. از بیماری های قلبی پیشگیری می کند

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلانوئیدها است; که مانع از اکسیداسیون کلسترول LDL شده و از مشکلات قلبی پیشگیری می کند. مطالعات نشان می دهد قهوه به کاهش دادن احتمال مرگ زودرس در افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی کمک می کند.

  1. احتمال سکته را کاهش می دهد

قهوه احتمال سکته را کاهش می دهد. این نوشیدنی باید بیشتر توسط زنان مصرف شود; زیرا احتمال سکته کردن در آنها زیاد است. مطالعات نشان می دهد افرادی که دو بار در روز قهوه مصرف می کنند 20 درصد احتمال سکته کمتر دارند.

  1. از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند

مصرف زیاد قهوه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد زیرا بدن از انسولین خود حفاظت می کند. قهوه آنتی اکسیدان هایی دارد که از آسیب به بافت جلوگیری می کنند. مواد معدنی این نوشیدنی در استفاده از انسولین به بدن کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد ;ترکیبات موجود در قهوه موجب مهار شدن پلی اتیل آمیلوئید می شود که نقش مهمی در ابتلا به دیابت دارد.

  1. از آلزایمر پیشگیری می کند

قهوه حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند. مطالعات نشان می دهد کافئین موجب تحریک توانایی شناختی می شود که نتیجه آن بهبود عملکردهای ذهنی است. همچنین احتمال ابتلا به زوال عقل را 65 درصد کاهش می دهد.

  1. سنگ های صفرا را کاهش می دهد

مصرف متعادل قهوه احتمال ابتلا به سنگ صفرا را کاهش داده ;و از آن پیشگیری می کند. کافئین چنین تاثیری دارد زیرا انقباض های صفرا را بهبود بخشیده و مانع از شکل گیری سنگ می شود.

  1. به هضم غذا کمک می کند

یک فنجان قهوه در روز به هضم غذا کمک می کند.

  1. احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد ;مصرف قهوه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. مصرف چهار فنجان قهوه در روز ;احتمال مرگ را 50 درصد کاهش می دهد. همچنین احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز از بین می برد.

  1. چربی سوز است

قهوه به عنوان یک دیورتیک عمل کرده; و به چربی سوزی کمک می کند که نتیجه آن کمک به کاهش وزن است. این نوشیدنی عملکرد را با کاهش دادن خستگی بهبود می بخشد.

  1. به سلامتی دندان ها کمک می کند

مصرف قهوه احتمال پوشیدگی دندان را کاهش می دهد زیرا خواص آنتی باکتریایی دارد.

  1. از سردرد جلوگیری می کند

کافئین اندازه عروق خونی را کاهش داده و از شدت سردرد کم می کند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.